Mateřská a rodičovská dovolená (nejen pro maminky)

Výživa v těhotenství

Co jíst a nejíst v těhotenství

Těhotenství je období, které klade větší nároky na vaše tělo. Měla byste si také uvědomit, že již nejíte jen sama za sebe a vzít větší zodpovědnost za své stravování. Jaký typ stravování se v těhotenství doporučuje?

Především byste měla:

- jíst pravidelně, v klidu, alespoň pětkrát denně

- jezte dostatek zeleniny a ovoce (zejména v prvních týdnech je pro vývoj dítěte velice důležitá kyselina listová, kterou nejlépe získáte ze syrové a lehce dušené zeleniny)

- ovoce a zelenina jsou také zdrojem vlákniny, která vám pomůže proti zácpě, která je v těhotenství poměrně častým problémem

- vlákniny také získáte například z celozrnného chleba nebo rýže

- důležité jsou i bílkoviny obsažené v mléčných výrobcích a libovém mase

- mléčné výrobky jsou mimo jiné zdrojem vápníku, který je nezbytný pro zdravý výoj kostí

- kvůli vývoji mozku je nezbytný také jod, který je obsažen například v mořských rybách

- velmi důležitý je také dobrý pitný režim.

Čeho byste se naopak měla vyvarovat?

- samozřejmostí je vypustit alkohol, cigarety a omezit výrobky obsahující kofein

- zvážit byste měla konzumaci zrajících sýrů, protože mohou být potenciálně zdrojem listeriozy

- živočišné tuky by měly zahrnovat maximálně jednu třetinu jejich celkové konzumace

- zbytek byste měla nahradit rostlinnými

- cukry jsou sice důležité pro vývoj mozku, ale měla byste je volit spíše ve formě ovoce než čokolády a dortů

- o konzumaci bylinkových čajů byste se měla poradit s lékařem nebo lékárníkem - některé bylinky mohou vyvolat potrat nebo předčasný porod, jiné se naopak doporučují pro snazší průběh porodu (například maliník)

Žádné komentáře
 
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. Upozornění: Příspěvky v diskuzích a komentářích jsou názory našich čtenářů a nevyjadřují stanovisko redakce. Odpovědi v poradně a diskuzích nemají charakter právni rady, byly poskytnuty zdarma a její poskytovatelé v žádném případě neodpovídají za případné škody spojené s využitím nebo nevyužitím informací v nich uvedených.